Muíño do Sobrueido de
Arriba 4
Colaboracións e
agradecementos:
O
percorrido polo Conxunto Etnográfico dos Muíños de Zamáns pode dar comezo no Campo
da Feira de Zamáns. É a praza
principal da parroquia; chámase así porque neste lugar se celebraba periodicamente
unha feira de gando o día 5 de cada mes.
A
freguesía de Zamáns caracterizouse desde sempre por ser un núcleo de grande
implantación gandeira. Na serra do Galiñeiro pastaba o gando miúdo, cabras e
ovellas, mentres o gando vacún se mantiña coa herba dos prados que, aínda hoxe,
constitúen o elemento diferenciador da paisaxe de Zamáns, e que fan desta
parroquia a que mellor conserva a súa fasquía agraria de cantas compoñen o
termo municipal de Vigo.
Ademais
do seu interese gandeiro, os prados de Zamáns teñen moita importancia desde o punto
de vista ambiental. Trátase de prados polifíticos moi diversos, onde predominan
diversas especies da familia das gramíneas, como Lolium perenne, Agrostis
capillaris, Holcus lanatus, Dactylis glomerata, Festuca rubra ou Arrhenatherum elatius, entre outras.
Esta última especie, coñecida como “xoio”, é unha herba moi frecuente nos
prados galegos do interior, pero apenas se encontra nas parroquias do litoral, sendo
substituída por outras especies de talla alta como a avea brava (Avena barbata).
Nos
“valados” dos socalcos e nas separacións das fincas encontramos pequenas
plantas de tipo herbáceo moi comúns no interior do noso país, pero que no
entorno de Vigo e nas áreas do litoral pontevedrés resultan imposíbeis de
localizar. Trátase de especies como Silene
vulgaris, Stellaria holostea ou a soldaconsolda (Polygonatum odoratum). Precisamente, unha das características que
máis nos chaman a atención da flora desta parroquia é a presenza de elementos
cun certo carácter continental.
De
especial interese son os prados de árnica (Arnica
montana) que se poden encontrar nas zonas máis húmidas.
A vistosidade
destes prados ten moito que ver coa abundancia de auga na parroquia, que
atravesan os ríos de Nispereira e Vilaza.
Os
mellores pastizais de Zamáns, serían segundo a memoria popular as chamadas
“Costas Boas”, hoxe mergulladas baixo as augas do encoro. Dicíase que alí
pastaban até 200 vacas no verán.
Desde o
Campo da Feira baixamos a carón da escola infantil, instalada nunha casa antiga
de grandes dimensións na que destacan especialmente o patín e o tiro de escaleiras, de pedra. Esta
casa foi levantada en tempos por un emigrante con fortuna, e o seu tamaño é
moito maior ao resto das edificacións tradicionais da zona, edificacións estas que
moitas veces empregaban cachotes de gneis, material moi difícil de traballar. Enfronte
observaremos un hórreo, tamén de pedra, rematado en dous pináculos bastante
elaborados.
Se
reparamos nas casas modernas levantadas na beira da estrada, poderemos apreciar
o contraste que supoñen estas edificacións de inspiración urbana e axardinadas
con sebes de Thuja, co seu entorno
rural e coas edificacións máis antigas da parroquia. Pouco máis abaixo
bordearemos o cemiterio parroquial, situado a unha certa distancia da igrexa e
que foi levantado a comezos do século XX.
Continuamos
bordeando os campos de O Foxón até o río de Vilaza.
As
árbores máis representativas do bosque de ribeira ou ripisilva que acompañan o
curso do río de Vilaza son o amieiro (Alnus
glutinosa), o salgueiro (Salix
atrocinerea) e en menor medida, o sabugueiro (Sambucus nigra). Tamén podemos encontrar outras especies autóctonas
, como o carballo (Quercus robur), o
loureiro (Laurus nobilis) e a avelaira
(Corylus avellana).
Outras
especies foron plantadas pola man do home nas proximidade do conxunto de muíños
de auga que acompaña o río: pradairos (Acer
pseudoplatanus), acebiños (Ilex
aquifolium) e dúas especies de bidueiros (Betula pendula e Betula
celtiberica).
O curso
do río constitúe o hábitat de diversas especies de tipo herbáceo, como a cárice
(Carex broteriana), a cicuta acuática
(Oenanthe sp.) a escrofularia acuática (Scrophularia
auriculata) ou o lirio acuático (Iris
pseudocorus).
As
ribeiras do río son ricas asemade en plantas de tipo herbáceo propias de
ambientes umbríos e húmidos. É o caso de especies como a agulleira (Geranium robertianum), a herba das
almorranas (Ranunculus ficaria), a
violeta brava (Viola riviviana), a
primavera (Primula acaulis), o
hipericón (Hypericum androsaemum), a
corocha (Ajuga reptans), ademais
doutras menos coñecidas, como Cardamine
hirsuta, Omphalodes nitida, Brunella vulgaris ou as gramíneas Holcus mollis e Brachypodium pinnatum.
Abundan
as trepadoras , como a herba salgueira (Lonicera
periclymenum) e a hedra ou “areira” (Hedera
hibernica). Outras plantas desenvólvense como epífitas sobre os troncos das
árbores máis maduras: fento das pedras (Polypodium
grupo vulgare) ou o couselo (Umbilicus rupestris).
Abundan
neste ambiente os fentos: fento femia (Athyrium
filix- femina), falso fento macho (Dryopteris affinis), fento “espiña de
peixe” (Blechnum spicant) ou Dryopteris dilatata.
Nos
prados enchoupados que reciben a luz do sol encontramos silveiras (Rubus sp), troqueiras (Heracleum sphondhylium), Lamium purpureum, estralote (Digitalis purpurea), xunco (Juncus
effusus), herba de ouro (Ranunculus repens) ou Cardamine
pratensis.
Mención
especial merece o narciso ou amarelle que en Prado (Morgadáns) chaman “mallo”
polo seu parecido co antigo apeiro empregado para mallar o cereal; trátase de Narcissus cyclamineus, unha especie de
grande interese por encontrarse tan só en Galiza e no norte de Portugal, e que
está incluído no Catálogo Galego de Especies Ameazadas.
Unha vez
no encoro, destaca o conxunto de grandes aveleiras asentadas nos valados. Na
beira da auga medran abondosos salgueiros. Na lama que descubre o retroceso da
auga podemos observar as pegadas do visón americano e a raposa.
Máis
adiante atravesaremos o camiño real que comunicaba Tui e Vigo, chamado o “Camiño do Regueiro do Forno”, hoxe
practicamente desaparecido. Através deste camiño pasaban as chamadas
“mariñeiras”, carros de toxo destinadas ás freguesías do litoral de Vigo. Para
o recordo quedou a ponte que atravesaba o río Zamáns, chamada a“Ponte da
Retorta”
Arredor
do encoro predominan as pequenas plantacións de piñeiro (Pinus pinaster) e eucalipto (Eucalyptus
globulus) realizadas polos propietarios das “tomadas” (pequenas propiedades
particulares).
Sen
embargo, o abandono do monte está a favorecer a recuperación do bosque autóctono.
Neste proceso destaca a rexeneración natural do carballo (Quercus robur), acompañado doutras especies arbóreas de menor
porte, como o loureiro (Laurus nobilis),
o sanguiño (Frangula alnus) ou a
pereira brava (Pyrus cordata). En
menor número, poden aparecer outras quercíneas máis amantes da calor, como o
cerquiño (Quercus pyrenaica) e
algunha sobreira (Quercus suber).
Aínda que non foi observado nas proximidades do encoro, noutras zonas da
parroquia puidemos encontrar tamén o acebiño (Ilex aquifolium).
Bordeando
este bosque en recuperación podemos encontrar algúns dos arbustos que
constitúen a súa “orla forestal” de matogueiras, como son a xesta (Cytisus striatus) e a urce (Erica arborea).
Abundan
as hedras (Hedera hibernica), a herba
salgueira (Lonicera periclymenum), a
seixebra (Teucrium scorodonia), Peucedanum lancifolium, Ruscus aculeatus,
Brachypodium pinnatum, etc.
Na beira
do encoro medra a vexetación de ribeira, e a medida que nos achegamos ao muro
de contención proliferan nas marxes do encoro os bidueiros (Betula celtiberica) . Estes últimos son
especialmente abondosos nas beiras dun pequeño curso de auga que verte no encoro.
Aquí volvemos a encontrar Narcissus cyclamineus.
Neste
ambiente forestal podemos encontrar unha rica avifauna:
merlo (Turdus merula), tordo común (Turdus philomelos), ferreiriños (Parus major, Parus ater, Parus caeruleus,
Aegithalos caudatus), agabeador (Certhia
brachydactyla), picafollas (Phylloscopus
sp.), pisco (Erithacus rubecola),
carriza (Troglodytes troglodytes), estreliña
común (Regulus ignicapillus), peto
(Dentrocopos major), gaio (Garrulus glandarius) cardeal (Pyrrhula pyrrhula), papuxa de barrete (Sylvia atricapilla), pomba torcaz (Columba palumbus), miñato (Buteo buteo), azor (Accipiter gentilis), etc.
No lugar
da Pedra da Pena o cauce do río estréitase, encaixonándose entre ladeiras de
forte pendente. Este foi o lugar escollido para o levantamento do muro de
contención do encoro.
Baixo
este muro discorre o noso camiño, adentrándose nun precioso bosque de aveleiras
(Corylus avellana). As aveledas
abundan en zonas montañosas e nas marxes de regatos que descenden a través de
valgadas profundas, instalándose moitas veces en térrenos con grande desnivel. Gustan
de lugares húmidos pero non enchoupados.
Forman bosques moi sombríos, pero cunha grande
biodiversidade vexetal. As especies que habitan neste medio amoldan o seu ciclo
reprodutor ao ciclo do bosque, florecendo no comezo da primavera, pouco antes
do rebrote das abeleiras.
Aquí pódese
contemplar moitas destas especies; en
moitos casos se trata de xeófitos con ciclo vital moi breve, que só poden ser
contemplados no comezo da primavera.
Algunhas
das especies que vexetan neste abeledo son fentos, como Polystichum setiferum (moi común aquí), Asplenium onopteris e Dryopteris
dilatata. Outras especies que tamén podemos encontrar aquí son: xilvalbeira
(Ruscus aculeatus), xaro (Arum italicum), anémona (Anemone trifolia subsp.albida), estripeiro (Crataegus monogyna), xacinto bravo (Hyacinthoides paivae), mallo (Narcissus cyclamineus), violeta brava (Viola riviviana), corocha (Ajuga reptans), Omphalodes nitida, herba das almorranas (Ranunculus ficaria), soldaconsolda (Polygonatum odoratum), leiteiras (Euphorbia amygdaloides e Euphorbia
dulcis), morote (Fragaria vesca),
primavera ( Primula acaulis), hedra (Hedera hibernica), etc.
Algunhas
destas especies teñen un grande interese desde o punto de vista bioxeográfico,
por tratárense de endemismos con área de distribución restrinxida; é o caso das
anémonas, xacintos bravos e narcisos citados, ademais de Omphalodes nitida.
Integrados
no abeledo atoparemos “Muíño de Maquía”, pertencente á
freguesía de Seoanes, Valadares. Trátase dun muíño de propiedade particular, a diferenza
dos de Zamans, e o pago realizábase en especie por medio da chamada “maquía”.
Do outro lado do río podemos ollar os restos da corte dos burros.
O camiño
de volta realizarémolo pola outra marxe do encoro. Orientada cara o leste, o
bosque de ribeira está aquí menos desenvolvido, como tamén o rexenerado da
carballeira. Aparecen claros nos que incide en maior medida o sol e podemos
encontrar pequenas representacións da matogueira
atlántica, con especies como os toxos arnal e molar (Ulex europaeus, Ulex gallii subsp.breoganii). Abundan neste medio as ericas, como Calluna vulgaris, Erica cinerea e Daboecia cantabrica. Tamén podemos encontrar as cistáceas Cistus psilosepalus e Halimium lasianthum, a gramínea Agrostis curtisii ou a abrótea (Asphodelus albus).
Nas zonas
máis húmidas encontramos Molinia
caerulea, Erica ciliaris ou o narciso Narcissus
bulbocodium, especies estas máis propias de breixeiras húmidas e brañas.
Nalgúns
tramos das marxes do encoro desenvolveuse un tipo de vexetación característica
das marxes de lagos e outras masas de auga doce. Trátase dunha vexetación de
tipo emerxente que aparece ordenada según a profundidade da columna de auga.
Adentrándose
nas augas encontraremos unha masa de antela (Schoenoplectus lacustris). Nas marxes encontramos lirios de auga (Iris pseudocorus), e na zona superior,
moito menos afectada polas subidas no nivel das augas, os xuncos (Juncus effussus) e os salgueiriños (Lythrum salicaria). Tamén podemos
encontrar salgueirais de Salix
atrocinerea baixo os cais medra o dentabrú (Osmunda regalis).
Estes
bosques de ribeira constitúen o hábitat do reiseñor de auga (Cettia cetti).
Na lama
das marxes é doado observar ademais as pegadas do visón americano (Mustela vison). Entre os anfibios, coa
chegada do calor poderemos escoitar o croar da ra verde (Rana perezi) e da “ranilla” (Hyla
arborea).
Algunhas
das aves que podemos observar nas augas do encoro e nas súas marxes son o
alavanco real (Anas platyrrhynchos),
o fonducho (Tachybaptus ruficollis),
o corvo mariño grande (Phalacrocorax
carbo), a garza cincenta (Ardea
cinerea), o bildurico (Actitis
hypoleucos), o picapeixe (Alcedo atthis)
ou as lavandeiras branca e cincenta (Motacilla
alba e Motacilla cinerea).
A
utilización dos máis variados instrumentos que, por percusión ou rozamento,
permitían moer os graos dos distintos cereais, remóntanse ás sociedades
agrícolas do Neolítico.
Os
antergos dende o momento en que comezan a cultivar ou colleita-los cereais e a
facer fariña cos graos, principian tamén a emprega-lo muíño. Xa no Exipto
Antigo temos testemuños do seu uso.
O Muíños de
Zamáns son de rodicio horizontal, están albergados nunha construción de estrutura
moi elemental de cachotería, reforzada nos seus cimentos e esquinais. A construción
e rectangular, o que se accede a través dunha porta, e dispoñen tamén dun
pequeno ventanuco. A súa cuberta é un simple tellado de unha auga.
Os
mecanismos dos muíños:
Dispoñen estes muíños de unha infraestrutura
de canalizacións exteriores e interiores, para o aproveitamento do caudal que
nos ofrecerá a enerxía necesaria para facer funcionar o muíño. A parte desto os
muíños conta cos mecanismos de rotación, trituración, e toda unha serie de
elementos complementarios que posibilitan o seu funcionamento.
A auga
que baixa polo río ou regato preto do muíño, desvíase en parte por unha canle
(1) que parte dalgúns metros río arriba, e vai pola presa ata o cubo (2) por
onde baixa ó rodicio (5); na presa hai, por
un aliviadoiro para torna-la auga se o caudal fose moi grande e
sobrepasase o necesario, e por outra unha gradilla ou gradicela (3) de ferro
para que non pase a broza. Esta auga, que sae a presión por mor da pendente do
cubo e da pequena sección da canela ou billote (4) – parte final do cubo-
acciona o rodicio que e a roda horizontal.
Este
rodicio, formado por culleres, as penas, vai se-la peza que transmita o
movemento o resto dos compoñentes do muíño; o rodicio descansa na porca ou pau
da porca (6) – que é a viga que vai ó traveso, por embaixo – mediante un
aguillón (7) de forma apuntada que xira sobre doutro aguillón ou porca; estes
aguillóns poden ser de croios dunha coiñeira que estea preto ou ben de ferro,
como e no Muíño do Vento. O regatón ou vara (8) é o eixo vertical que parte do
rodicio, sendo de madeira na parte inferior e de ferro na superior e recibe o
nome de lévate e veo ás veces; sobre o piso do muíño e atravesa o pé (9) que se
mantén sempre fixo e é de pedra coma a moa, mó, volandeira (10) ou peza
superior que xira encol do pe.
O gran
métese na moega ou temoia (11) que comunica coa quenlla, caneta ou adella (12).
Vai caendo, a modo, da primeira a esta que é coma unha canle que cadra mesmo
por riba dun buraco que ten a moa no seu centro. O poñerse en funcionamento o
muíño, o gran cae polo movemento que ocasiona o engrane (13) –roda no remate do
eixo – ó golpear nun saínte da quenlla. Vai baixando, pois, o gran, paseniño
ata a moa, que se cobre cun caixón de madeira. O xira-la moa sobre do pé vaise
moendo o gran e vai saíndo a fariña, que se recolle nun caixón ou nunha bulsa.
Para que
a fariña saia mais ou menos muda disponse dun volante, cruz ou aliviadoiro (17)
que move un pau que vai ata a porca; o acciona-lo volante faise subir ou
baixa-lo pau da porca, desprazando verticalmente, xa que logo, todo o mecanismo
do muíño, o que fai que a distancia entre a moa –móbil– e o pé –fixo– varíe,
facéndose así a "fariña brava ou mansa": a primeira, "ó esta-la
moa mais enriba e quedar aire" e a segunda "o descansa-la moa, que a
fai mais mansa".
De entre
os coidados que esixe o muíño sinalaremos dous: mirar que os aguillóns non
estean moi gastados, e pica-lo pé e a moa pois o pasa-lo tempo a pedra vai
sufrindo un desgaste
que
obriga a picalas para que recuperen o seu gran.
O Muíños
de Zamáns foron construídos polos veciños de Zamáns, e para o seu uso coma ocorría
no resto dos muíños da xeografía galega, empréganse seguindo un turno
establecido; nel facíanse as muiñadas: reuníanse os veciños mentres agardaban
polo seu turno e así pasábanse noite entre cantos, bailes, brincas e leria,
como ben di a tan coñecida cantiga:
unha
noite non é nada,
unha
semaniña enteira
esa si
que é muiñada.
Zamáns é unha das poucas parroquias de Vigo que aínda conta co privilexio
de gozar de catalogacións puramente de hábitat rural. Iso non vai en detrimento
de configurarse en modelos habitacionais que contan coas máis actuais
prestacións de comunicacións e comodidades: vivir coas vantaxes do rural tan
preto das vantaxes dunha zona urbana.
Este conxunto de muíños está situado á beira do río de Vilaza, na baixada
que vai dende o torreiro de Zamáns ata o encoro, a menos dun quilómetro do
campo da feira comeza e remata na confluencia co río Nispereira.
O primeiro está na marxe esquerda do río e os catro restantes na marxe
dereita da baixada da corrente.
Observaremos este conxunto etnográfico, constituído polo
“peirao” que desvía a auga do río, a canle pola que circula e o grupo de
muíños: “Muíño do Bento”, “Muíño Novo”, Muíño do Quenllo” ( construído en
1849), Muíño do Sobrueido de Arriba”,
“Muíño do Sobrueido de Abaixo” e “Muíño do Viveiro”. Este muíño encóntrase
entre augas, asolagado temporalmente polas augas do encoro. Baixo as augas do pantano
ficaron outros 2 ou 3 muíños de río.
Na parte
superior do conxunto de muíños tamén podemos encontrar un pequeno lavadoiro e
unha pontella de pedra. Como podemos comprobar, todas estas estruturas
tradicionais tiñan relación coa auga.
O
conxunto e as propiedades que o rodean foron adquiridos pola Comunidade de Montes en colaboración
coa Asociación de Veciños, estando
pendentes dunha actuación de recuperación.
Estamos ante un conxunto de cinco fermosos muíños, moi próximos entre si,
dispostos en fileira ao longo do río de Vilaza. A contorna é un amplo prado en
pendente con árbores de ribeira e levadas para regadío e servizo dos muíños.
Esta verde extensión comeza na parte alta, ao pé da estrada da Igrexa, e remata
nun fondal no que se axunta o río de Vilaza con outro regato, pouco antes do
seu encontro coas augas do encoro.
Este muíño e o máis próximo á estrada e atopase na parte alta do conxunto.
Accedese a el por un pequeno paseo empedrado á beira da canle. Dende a
estrada ata este muíño hai un prado con plantación de acivros á beira do río.
Todo isto foi preparado pola Comunidade
de Montes de Zamáns.
Tipoloxía: é un muíño de cubo.
Levada: Nos últimos metros está solidamente traballada en
pedra a un nivel superior ao do careiro. Esta canle da levada está en perfecto
funcionamento na actualidade. A carón do cubo, a levada conta cun rebaixe para
desaugadoiro da auga que reborda.
Edificación: está restaurado na súa totalidade. Ten forma
rectangular e está construído en cachotaría. Só a porta de entrada conta con
lintel e xambas dunha peza. Ten un único fachinelo para entrada de luz. Está
cuberto a unha soa auga con tella do país. Ao redor conta cunha varanda de
pedra entre o edificio e o río para permitir un paso cómodo e seguro.
Para atravesar o río existe unha boa pontella duns dez metros de longo, en
tres treitos de lousas, que engaden un punto máis de fermosura a este recanto
da entrada ao gran prado no que se encontran os restantes muíños.
E o mellor conservado/restaurado dos cinco. A beleza que expresan as pedras
dunha edificación tradicional restaurada devólvennos a imaxe do que foi a
viveza dos traballos e da vida que se desenvolvía ao redor dos muíños.
A cachotaría limpa e asegurada, a porta de entrada anovada, a tella nova e
ben asentada.
A auga discorrendo pola canle da levada, podemos vela entrar no cubo e saír
pola abertura do inferno do muíño.
O paso empedrado ao redor do muíño cunha boa varanda de pedra.
A sólida pontella que atravesa o río polo pé do inferno do muíño.
Todo este conxunto evidencia os resultados dun traballo esmerado de
recuperación e posta en valor da nosa arquitectura popular.
E o segundo dos muíños que se atopan nestes conxunto en orde descendente da
corrente.
Situación: logo de pasar o primeiro muíño, xa completamente
restaurado, uns trinta metros máis abaixo atopamos estas segunda construción.
Rodeado de salgueiros e amieiros, á beira do río, érguese na súa marxe dereita.
Tipoloxía: o primeiro elemento que chama a nosa atención
para a súa clasificación é o gran cubo que dá paso á auga da canle da levada
cara ao interior do inferno onde se atopan as pas do rodicio.
O cubo é de forma cadrada, con entrada bastante ampla e en forma cónica na
parte máis baixa, onde está a “billa” do cubo.
Levada: a levada pode observarse dende o contacto coa
estrada ao longo duns trinta metros. Está na súa maioría soterrada e con
necesidade de ser sacada á luz, xa que nunha parte do treito aínda pode
apreciarse un pequeno pontillón sobre ela para atravesala, o que faría aínda
máis atractivo o percorrido ata o noso achegamento ao muíño. Por outra parte
permitiría volver a poñer en funcionamento a condución da auga ata o cubo.
Nos derradeiros metros, no encontro co muíño, esta levada sobresae do
terreo mediante unha sólida construción de cachotaría. Esta parte necesita
tamén unha adecuada intervención par evitar o seu pronunciado deterioro, aínda
salvábel, xa que conserva a estrutura na súa totalidade, reforzada
exteriormente por un bo muro de cachotes.
Edificación: o muíño ten forma rectangular, con muros
combinados de cachotaría e perpiaño.
Presenta unha soa porta de xambas de gran dimensión cara ao interior
abarcando a profundidade do muro, con rebaixes para o encaixamento de distintas
partes da porta. Sobre as xambas van dispostos dous perpiaños, a modo de
saimel, encol do que vai apoiado o lintel que cobre todo o van.
Noutra das paredes, sobre o inferno, vai un pequeno fachinelo vertical que
leva a súa luz ao lugar en que está a mó e a zona do tremiñado. Podemos
apreciar que este fachinelo está situado no lugar máis inaccesíbel do muíño.
A carón do cubo hai dous pousadoiros de forma redondeada encastado no muro
a carón dun dos cantos da parede.
O teitume é a unha auga, cara ao río. Está case completamente arruado, do
que perdura unha das trabes e algunhas tellas, e só conserva as lousas que van
en derredor da parte superior das paredes.
presenta unha mó, con todas as súas pedras. Unha delas está tirada no chan,
cun anaco do pau do eixo no ollal.
As paredes están moi deterioradas, mesmo con perigo de derrubamento das
lousas interiores dunha delas.
O cha está completamente cuberto de cascallos de tellas, madeiras e
vexetación.
Todo o interior presenta un aspecto moi descoidado e abandonado.
O estado actual indícanos que comeza a haber intervencións enfocadas cara á
súa limpeza e recuperación; cando menos co intento de evidenciar a súa
existencia e características principais, a pesar do estado ruinoso en que se
encontra.
A súa conservación no estado actual implica unha intervención que pasa pola
limpeza da maleza que aínda recobre algunhas partes, coma a canle da auga, e o
tratamento do impacto que algunhas das árbores teñen sobre a conservación das
pedras da construción.
O seu interior precisa un labor de limpeza e organización dos materiais
aínda existentes. As paredes interiores tamén están bastante deterioradas e con
perigo de derrubamento. O mesmo sucede co anaco de teitume que aínda conserva.
A recuperación do noso patrimonio etnográfico depende varios factores. O
máis importante é a vontade da súa conservación; unha vontade na que estamos
todos implicados, dende as administracións ata as entidades locais e a propia
veciñanza.
Unha intervención que non resultaría tan custosa en comparación co resultado
obtido de cara ás persoas que se acheguen a visitar este muíño sen perigo.
Este terceiro muíño, en orde descendente pola beira do río de Vilaza, está
situado na marxe dereita da corrente, moi próximo á auga e rodeado de amieiros
e salgueiros.
É un muíño de cubo cunha soa mó.
Este cubo non ten a forma cadrada ou circular característica da maioría deles,
senón que ten forma alongada, realizada a partir da forte caída que se lle dá á
canle da levada na súa chegada ao muíño.
A levada só se conserva no tramo final. Nestes últimos metros álzase sobre
a pendente do terreo reforzada por sólidos soportes laterais de cachotaría. A
construción do muíño na parte inferior da pendente do terreo propicia a caída
da auga a través do cubo para proporcionar a forza necesaria ao rodicio.
O muíño é de reducido tamaño, coas paredes en cachotaría e o tellado dunha
auga.
Presenta unha porta e ningunha outra entrada de luz. A porta está formada
por dúas xambas laterais, con cadanseu perpiaño encima para proporcionar maior
altura ao van, sobre o que se dispón un lintel.
Ten tamén soleira de entrada e as xambas están traballadas para permitir o
encaste da porta, inexistente na actualidade.
O tellado está case completamente derruído. Só conserva unha trabe central
e unhas poucas tellas sobre o beirado. Este beirado tamén conserva unhas poucas
lousas de pedra na parte baixa da caída do teitume.
Podemos identificar aínda dous espazos: o da moenda e o da estancia das
persoas. No espazo da moenda hai unha mó á que lle falta a pedra superior.
Tamén podemos identificar un pousadoiro asociado a un pequeno fornelo.
Hai moitos cascallos de tellas e madeiras do teito, así como maleza por
todas partes, que dificultan a apreciación do interior do muíño.
A estrutura pétrea está conservada case na súa totalidade. Falta o teitume,
do que só conserva unha trabe.
Hai árbores que están medrando sobre a canle de auga, co conseguinte
deterioro das pedras. Tamén hai vexetación invasora sobre unha das paredes que
ameazan con desprazar os cachotes dos muros.
O interior do muíño está moi deteriorado pola cantidade de cascallos e
vexetación que o ocupa. O teito completamente derruído.
A pesar deste panorama, o muíño ofrece boas posibilidades de recuperación.
A posta en valor deste importante conxunto etnográfico leva consigo unha
intervención de limpeza e recuperación de cada un dos muíños que hai neste
recanto tan especial de Zamáns.
A ruína na que converteu este muíño conserva aínda unha gran beleza que nos
fala por si mesma a través da conexión da identidade cultural que nos une coa
terra e as nosas raiceiras
Descendendo polo río Vilaza, dentro do conxunto de cinco muíños que
atopamos nesta contorna de especial beleza, ocupa o cuarto lugar. Está situado
a escasos dous metros da corrente e vémolo no seu estado ruinoso arrodeado as
características árbores de ribeira: amieiros e salgueiros.
Coma o resto do conxunto, trátase dun típico muíño de cubo. O tamaño deste
cubo é considerábel e conservado na súa totalidade.
A levada que podemos ver na actualidade remata os seus últimos metros en
pedra, elevada sobre o desnivel do terro, ata chegar ao empate co cubo.
O edificio ten unha gran superficie, con ampla fachada. A altura da
paredes, adaptándose ao desnivel do terreo, dende a entrada principal, na parte
elevada, ata unha maior altura sobre a saída do inferno.
Está construído combinando perpiaños irregulares e cachotes de diversos
tamaños.
Presenta unha porta de baixa altura e considerábel profundidade, de acordo
co grosor dos muros. Está construída con perpiaños (catro nas xambas e un no
lintel).
O lintel presenta unha inscrición que pode facer referencia á data da súa
construción: “ANO DE 1842”.
Na parte posterior do edificio podemos ver dous fachinelos pequenos,
verticais, para dar entrada de luz aos dous espazos interiores de moenda e de
estancia.
Presenta dous espazos diferenciados: o da moenda, entrando á esquerda, e o
de estancia para as persoas.
Conserva varias pezas das moas no propio lugar. Tamén presenta un mesado
baixo apegado á parede da fachada principal.
A ambos os lados da porta de entrada ábrese cadanseu fornelo cuadrangular.
Levada: merece unha intervención reconstrutiva que restitúas as pedras
caída e perdidas, unha profunda limpeza de vexetación agresiva e a eliminación
das árbores que medran no seu interior.
Teitume: perdeuna na súa totalidade e isto acelera o deterioro dos
elementos que se conservan no interior do muíño e facilita que medre todo tipo
de maleza.
Os muros exteriores presentan considerábel vexetación e plantas medrando
por todos os ocos.
Este muíño, en canto se recupere suficientemente, mostrará varios elementos
destacados que lle devolverán o sabor e fermosura da ambientación popular que
caracteriza estas construcións.
O seu interior aínda conserva íntegras varias pezas e utilidades pétreas
que facilitaban a estancia no seu interior; mesmo nos permiten imaxinar escenas
variadas de convivencia, lecer e traballo no seu interior.
Afonso
Rodríguez González
Xose Couñago
Juan Carlos Rodríguez Torres